Beslutning om køb eller salg af virksomheden er en af de største beslutninger i både ejerens og virksomhedens liv - og kan sidestilles med beslutningen om etableringen i sin tid.
Køb eller salg af en virksomhed er en alvorlig sag og en proces, der altid vil være forbundet med en vis usikkerhed. Det er ligeledes en situation, hvor parterne meget sjældent sidder inde med viden og erfaring.
Ofte køber eller sælger man kun sin virksomhed én gang i livet.
Uanset om det er en bestående virksomhed eller nyetablering gælder det, at forretningsideen skal være på plads. Købet skal basere sig på en intention om at ville udvikle virksomheden i en bestemt retning, med en tro på, at der kan opnås konkurrencedygtighed og/eller anden gevinst.
Når overvejelserne om en så stor beslutning som køb af virksomhed påbegyndes, er der en række spørgsmål, der melder sig.
De første spørgsmål retter sig mod købers egen situation. Før disse spørgsmål er vurderet og besvaret, er der ikke grundlag for at arbejdere videre med købsplaner.
Når de personlige forhold er tilstrækkeligt afklaret, melder der sig en række nye overvejelser.
Det kan i sig selv være problematisk at få defineret, hvorledes købers egne ønsker til virksomheden er, men når det er fastlagt, foreligger der en række mere specifikke problemstillinger.
Når ønskevirksomheden er fundet:
Det er meget vigtigt for en køber at få dannet det helt rigtige rådgiverteam, der kan assistere køber både fagligt og personligt i en så kompliceret proces.
En køber besidder sjældent en tilstrækkelig kapital til at realisere virksomhedskøbet. Derfor opstår en ny række spørgsmål.
Når disse mange spørgsmål er besvaret, er det en forudsætning, at en virksomhedskøber kan skabe en værdi i den købte virksomhed - han eller hun skal kunne gøre en positiv forskel! Køber kan forøge virksomhedens omsætning, reducere omkostningerne, forbedre købs- og salgsbetingelser m.v. for derved at skabe en bedre pengestrøm. Muligheder findes også ved at reducere risici, reducere den bundne kapital m.v.
Endelig kan virksomheden udgøre en platform for senere tilkøb af andre virksomheder og derved skabe synergifordele.
Med det store udbud af virksomheder, skulle man tro, at det var let at identificere den rette virksomhed. Men i praksis viser problemstillingen sig dog at være forbundet med vanskeligheder. Disse vanskeligheder kan for eksempel være:
Den vigtigste faktor er branchevalget og derefter følger den geografiske placering af virksomheden.
Størrelsen af virksomheden er ikke et afgørende kriterium ved køb af virksomhed. Både virksomhedens organisation og økonomi spiller kraftigt ind for køber ved det endelige valg af virksomhed. Med til problemstillingen, at få identificeret den rette virksomhed - ønskevirksomheden – hører dog, at mange små virksomheder ikke er levedygtige efter gennemførelse af et generationsskifte. Dette faktum skal overvejes nøje.
Det er relativt få virksomheder, der fremtræder som værende til salg. Skønsmæssigt er det kun 15-20% af virksomheder, der reelt er til salg, som optræder i databaser. Hovedparten placeres via virksomhedsmæglere eller andre rådgivere enten til udvalgte strategiske købere, finansielle købere eller købere i virksomhedsmæglerens egen database.
Et effektivt netværk er afgørende.